Bokmarknaden förändras. Det har den alltid gjort, så det är inget att oroa sig för. Men det är inget snack om att hastigheten i förändringen ökar. Livstiden för en etablerad sanning har minskat från ”sedan urminnes tider gör vi såhär” till ”det senaste kvartalet har detta möjligen funkat”. Det gör bokmarknaden om möjligt ännu mer omöjlig att förstå sig på. Och därmed ännu roligare att jobba i.

Den traditionella bokhandeln har problem – men också möjligheter. Konsumtionsmönstren förändras; kioskvältarna blir större, bredden i butik minskar och nätet – både som beställningskanal för tryckta böcker och leverantör av digitala berättelser – stärks timme för timme.

Ändå vågar vi påstå att boken – oavsett hur du vill definiera den – står starkare än någonsin. Och det var med detta i åtanke som Kalla Kulor Förlag startade Bullet Point Publishing under 2012. Nu ökar vi takten och kliver tydligare ut på marknaden – är du redo att hänga med?

Bullet Point Publishing är inte ett förlag för de traditionella titlarna. Men de där andra titlarna då? Jo, det är här Bullet Point Publishing kommer in.

Exempel på sådant som ska ges ut på Bullet Point är:

* Stark, smart affärslitteratur skriven av dådkraftiga eldsjälar som själva vill och lämpar sig för att vara inblandade i distributionen.

* Föreläsningsdriven litteratur i andra genrer.

* Gigdriven litteratur – som exempelvis Brian D Kramers fantastiska bluesroman ”Out of the blues” – som i första hand säljs via Brians egna konserter och andra IRL-evenemang.

Naturligtvis är vi också beredda att ge oss in och experimentera tillsammans med drivna författare. Vi har inte alla svar, och även i den mån vi har dem, kommer de att vara inaktuella snart. 

Därför ger vi även ut viss skönlitteratur i fall där författaren vill och kan vara med och driva någon udda, intressant och potentiellt branschförändrande del av marknadsföring och försäljning. Let’s change the world, liksom.

Märk väl: ingen marknadsföringsinspiration i världen hjälper om inte ditt manus håller, så tro inte att ribban är lägre ur kvalitetssynvinkel i Bullet Point än på andra ställen i vårt förlagshus.

Allt vi gör, gör vi självklart med hela Kalla Kulor-maskineriet i botten*; alla de erfarenheter av do’s and don’ts som man samlat på sig under snart 16 år på förlagshavet i ur och skur. Skaru me på en tur?

*Kalla Kulor Förlag har från och med juni 2017 bytt namn till Southside Stories, du hittar oss här: www.southsidestories.se

 

Bullet Point Publishing was established in 2012 as an imprint for literary ideas with bulldog like characteristics. In close cooperation with our authors, we publish books that are headstrong, entertaining and clever.